Snoozen is een slechte gewoonte. Het is niet goed voor ons welzijn. Onze slaap wordt door ons lichaam via een simpel principe geregeld, gebaseerd op licht. Wanneer het donker wordt, wordt je lichaam moe, en kan je in slaap vallen. En als het ’s morgens licht wordt, kun je weer fit en uitgerust aan de dag beginnen. Dat bioritme is dus ook om je te helpen opstaan, maar juist door te snoozen verstoor je eigen biologische klok. 

Idealiter zou je zonder wekker wakker willen worden. Dat kan als je jezelf heel bewust een slaap- waakritme aanleert. Maar meestal gebruiken we een wekker om zeker te weten dat we op tijd gewekt worden. Wellicht merk je soms dat je vanzelf rond die tijd al wakker wordt, ook in het weekend. Dat is de perfecte tijd om op te staan.
Bij snoozen ga je rommelen aan het natuurlijke proces van wakker worden. De eerste keer dat je ’s morgens door de wekker gewekt wordt verstoor je je natuurlijke slaapcyclus. Hoe vaker je dat doet hoe meer je alles door de war gooit. Iedere keer als ie de snooze-knop weer indrukt, geef je je lichaam opnieuw het sein om weer te gaan slapen, en dus om weer slaaphormonen aan te maken. Je begint een nieuwe slaapcyclus die je niet af kan maken. Vervolgens wordt je weer wakker en wil je lichaam weer waakhormonen aanmaken. Door dit om de tien minuten een aantal keer te doen is verwarrend voor je lijf. Je lichaam raakt zo steeds meer uit balans.
Veel mensen zeggen dat ze zogenaamd niet wakker kunnen worden zonder een paar keer te snoozen. In feite wordt je met iedere druk op de snooze-knop alleen maar moeilijker wakker!

Tips

  • Eén van de beste manieren om snel wakker te worden, is door licht op te zoeken. Doe als je wekker gaat meteen de gordijnen open, de lampen aan of gebruik een wake-up light. Zo is je kamer geen donker hol waar je liever nog úren in blijft liggen. Zorg er ook voor dat je overdag genoeg daglicht krijgt.
  • Het beste voor je slaapritme is als je vrij constante bed- en waaktijden hanteert, bij voorkeur met een vast avondritueel. Bijvoorbeeld nog even wat lezen, kort douchen, kleren voor volgende dag klaarleggen etc.
  • Als je meer slaap nodig hebt, zet dan de wekker een half uur later! Dit in plaats van een half uur te reserveren voor snoozen.
  • Vervang snoozen door een andere gewoonte. Denk er eens aan om tijd te nemen voor je ontbijt. De dag begint zo ontspannen en fijner.
  • De rijdende wekker, als het écht niet anders kan

Ben jij nou iemand die snoozet, probeer eens 2 tips die je aanspreken en kijk na een week hoe het bevalt. Ik hoor graag je ervaring! Mocht het met deze tips niet lukken, dan zou je persoonlijk advies kunnen krijgen door langs te komen, uiteraard ook andere tips mbt slaap(problemen).