Beter slapen! 
Om beter en prettig te functioneren heb je een goede nachtrust nodig. Ik geef je wat tips voor een betere slaapkwaliteit:

  • Opstaan: goed slapen begint al bij het opstaan, iedere dag rond dezelfde tijd, zorg voor veel licht en rustige start, dan wordt je makkelijker wakker
.
  • Overdag: regelmatig bewegen, (mini)pauzes inlassen, regelmatig eten, tijd voor ontspanning.
  • Geen koffie na 14.00 u.
  • Late avond: laatste uur geen beeldschermen, geen sport, lichten dimmer, vast ritueel voor slapen gaan.
  • Nacht: koele en donkere slaapkamer. Slaapkamer is voor sex en slapen bedoeld. Kijk niet op je wekker tijdens de nacht. Als je wakker bent kun je bijv adem- of ontspanningsoefening doen.

Gedachten en piekeren blijken ons vaak wakker te houden. Als je slaapklachten hebt, is het goed dit te onderzoeken en om er wat aan te doen. Dat kun je zelf met de tips doen. Je kunt medicijnen nemen: uit onderzoeken blijkt dat deze vaak niet naar tevredenheid werken. Ook kun je hulp hierbij vragen. Ieder mens is immers uniek en zijn klacht (problemen bij inslapen, doorslapen of te vroeg wakker) ook. Dat vraagt om maatwerk. Dat bied ik je graag.

Goed slapen is belangrijk voor jouw welzijn en een betere gezondheid!